«رحمة للعالمین» یک مدال قرآنی برای پیامبر(ص) است
کد خبر: 3929578
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

«رحمة للعالمین» یک مدال قرآنی برای پیامبر(ص) است

امام جمعه رودسر، نخستین مدال پیامبر(ص) را «رحمة للعالمین» بودن دانست و گفت: رسول الله(ص) آنقدر متخلق به اخلاق بود که مردم آن زمان به واسطه همین اخلاق مداری به اسلام گرایش پیدا می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین تقی روحانی، امام جمعه رودسر در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه قرآن کریم برای پیامبر اسلام(ص) دو مدال قائل است، اظهار کرد: این دو مدال در انبیای الهی گذشته کم سابقه و بی سابقه بوده است.

وی نخستین مدال پیامبر(ص) را «رحمة للعالمین» بودن دانست و افزود: همانگونه که پیامبر رحمة للعالمین است، اهل بیت پیامبر نیز رحمة العالمین هستند و همین رحمت و لطف و توجه را نسبت به امت اسلامی دارند.

امام جمعه رودسر دومین مدال رسول الله(ص) را اخلاق مداری دانست و تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»، یعنی اخلاق مداری یک موهبت الهی نزد پیامبر است.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به شرایط سخت شبه جزیره عرب در زمان بعثت پیامبر(ص)، گفت: پیامبر با دو نفر، یعنی امام علی(ع) و حضرت خدیجه(س) اسلام را آغاز کرد، اما توانست اسلام را فراگیر و عالم گیر کند، زیرا پیامبر(ص) به سه اسلحه مجهز بود.

وی نخستین سلاح پیامبر را اخلاق دانست و افزود: رسول الله(ص) آنقدر متخلق به اخلاق بود که مردم آن زمان به‌واسطه همین اخلاق مداری به اسلام گرایش پیدا می کردند. در واقع مردم جذب اخلاق پیامبر(ص) می شدند و سپس دین اسلام را می پذیرفتند.

امام جمعه رودسر پیش دستی در سلام کردن به دیگران را یکی از ویژگی های اخلاق مدارانه پیامبر دانست که باید برای ما الگو باشد و اظهار کرد: پیامبر به کوچک و بزرگ سلام می کرد و حتی به عیادت دشمنان خود در هنگام بیماری آنان می رفت.

حجت الاسلام روحانی دومین سلاح پیامبر در اشاعه دین اسلام را ثروت حضرت خدیجه(س) دانست و اضافه کرد: زنان جامعه باید به تأسی از حضرت خدیجه از همسران خود دستگیری کنند و این دستگیری فقط جنبه مالی ندارد، بلکه در حوزه اخلاقی و عاطفی نیز باید باشد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع)، سومین سلاح پیامبر در فراگیری اسلام است، گفت: دلاوری های امام علی(ع) در پیروزی های امت اسلام در زمان رسول الله(ص) بسیار تأثیرگذار بود و مسئله ولایت و جانشینی ایشان نیز ادامه دهنده راه اسلام ناب و مکتب تشیع بوده است.

امام جمعه رودسر جامعه امروز را نیازمند اخلاق مداری دانست و یادآور شد: اگر می خواهیم ادامه دهنده راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) باشیم، باید متخلق به اخلاق نبوی در خانواده و جامعه شویم و مسئولان باید از پیامبر(ص) در مدارا با مردم الگو بگیرند. همچنین زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن و والدین نسبت به فرزندان و مردم نسبت به یکدیگر باید اخلاق مداری را از پیامبر(ص) یاد بگیرند.

انتهای پیام
captcha